Norsk ulv


Ulvens tilstedeværelse i norsk natur har vært mye omdiskutert den siste tiden. Ulven er en naturlig del av norsk fauna med en populasjon av variert størrelse. Personlig har jeg kjent på at frykten for denne ulven har blitt styrket i takt med medias skremmende overskrifter.

Litt tilfeldig endte jeg opp med å bli med på en tur til Langedrg for noen uker siden. Jeg deltok på en guidet tur innom de forskjellige rovdyrene de har der og det første vi gjorde var å gå inn i ulvenes innheining. Der satt vi oss ned ved noe som ligner en bål plass, for så å observerer ulvene som kommer til for å bli matet.

Vi blir sittende ved "bål plassen" helt til ulvene venner seg til vår nærvær og kommer snikende lydløst og elegant imot oss. Jeg var rimelig spent på hvordan ankomst ulvene skulle ha, men selvtilliten steg fort igjen når jeg så hvor ydmyke og forsiktige ulvene var i sin tilnærming.

Disse ulvene har levd store deler av livet i fri natur og er ikke mulige å temme, slik som ulver som vokser opp i fangenskap. Dette er essensielt da frykten de har for mennesker kombinert med instinkter danner grunnlaget for  at det er mulig for oss mennesker å være inne i innheiningen.

Det var et nydelig møte med norsk ulv som har gitt meg en litt mer nyansert syn på debatten.
Flotte bilder ble det også!





Kommentarer

Photo gallery

Populære innlegg